« Takaisin

A niin kuin ”akusmonium”, Ä kuten "äänidiffuusio"

Perjantaiaamupäivänä Musiikkitalon Black Boxissa on vielä hiljaista. Neljä-viisi elektroakustisen musiikin opiskelijaa ja opettajaa työskentee hissuksiin tietokoneillaan, ääniteknikko kuljettaa johtoja ympäri salia. Mitä ihmettä täällä tehdään? No musiikkia tietenkin - elektroakustista sellaista. Hyvä hetki perehtyä musiikkiteknologian termistöön.

Saliin on rakenteilla kaiutinorkesteri eli akusmonium. Tällä kertaa tämä ”instrumentti” koostuu paristakymmenestä kaiuttimesta, jotka on sijoiteltu yleisön ympärille konserttitilan seinustoille. Ääni saadaan täten kiertämään kuulijaa, ikään kuin sulkemaan tämän sisäänsä, ja vaikutelma on ainutlaatuinen. Syntynyt ilmiö on musiikkiteknologian oman alan termein ilmaistuna äänidiffuusio: äänentoiston tekniikka ja menetelmä, jossa tuotettu ääni ulottuu kuulijan korviin useasta eri suunnasta ja liikkuu kuulijan kehon ympärillä.

- Äänidiffuusion ja sen tuottamisen kaiutinorkesterin avulla voi jossakin määrin rinnastaa ääni-installaatiotaiteeseen. Musiikissa hyödynnetään tilan akustiikkaa ja sitä, miten ääni siinä liikkuu. Sijoittamalla kaiuttimet eri puolille salia ääni saadaan liikkeeseen ja ympäröimään kuulija joka puolelta, kuvailee Sibelius-Akatemian musiikkiteknologian ainejohtaja Marianne Decoster-Taivalkoski.

Tällä kertaa Musiikkitaloon koottava orkesteri ja sitä käyttävät elektroakustisen musiikin taitajat ovat todella kansainvälinen kombo. Sibelius-Akatemian musiikkiteknologit ovat lyöttäytyneet yhteistyöhön Weimarin Franz Liszt -musiikkikorkeakoulun elektroakustisen studion (SeaM, Studio für Elektroakustische Musik) kanssa. Kansainvälisen yhteistyön hedelmiä kuullaan 20. toukokuuta järjestettävässä konsertissa, jossa kymmenen Sibelius-Akatemian ja kymmenen SeaMin opiskelijaa esittävät uusia elektroakustisia teoksiaan akusmoniumia käyttäen. Teosten äänimateriaali on peräisin arkisista asioista.

- Omaan teokseeni kävin hakemassa äänimateriaalia rautatieasemalta. Sitä kuullaan sekä abstraktiksi muokattuna että luonnollisena, sellaisena kuin sen nauhoitin, kertoo yksi konsertin taiteilijoista, Sibelius-Akatemiassa vaihto-opiskelijana oleva italialainen Silvia Orengo.  

Konsertin ohjelmistossa on myös teos, jossa käytetään hyväksi satunnaisia säveltäjän löytämiä esineitä ja niiden akustisia ominaisuuksia; yleisö pääsee seuraamaan, miten erilaiset esineet taipuvat musiikin lähteiksi.

Oletko kuullut miltä kuulostaa kaiutinorkesteri? Miltä katsomossa tuntuu ja millainen vaikutelma syntyy, kun kaiuttimia sijoitellaan ympäri konserttitilaa ja niitä käytetään elektroakustisen musiikin esittämiseen?  Konsertti Uutta elektroakustista musiikkia Weimarista ja Helsingistä järjestetään Musiikkitalon Black Box-salissa 20.5.2014

 



Ei kommentteja. Ole ensimmäinen

Hae blogin sisällöstä

Tervetuloa Sibelius-Akatemian blogiin!
 

Tässä blogissa kerromme sanoin ja kuvin siitä, mitä tapahtuu Taideyliopiston Sibelius-Akatemian luokkahuoneissa ja käytävillä, arjessa ja juhlassa, ehkäpä joskus jopa konserttilavan takana! Tapaamme ajankohtaisia ihmisiä, jotka omin sanoin kertovat siitä, mitä juuri nyt on meneillään.

Meihin saat yhteyden sähköpostitse osoitteella info (at) siba.fi