Nuoret laulajat herättävät Frida Kahlon henkiin uutuusoopperassa

 

Sibelius-Akatemian oopperakoulutus esittää lokakuussa kantaesityksenä Kalevi Ahon säveltämän ja Maritza Núñezin kirjoittaman oopperan Frida y Diego. Legendaarisesta taiteilijapariskunnasta kertovan teoksen naispääosaa näytteleville Tuuri Viikille ja Erica Backille tämä on tilaisuus tehdä uudenlaista ja rohkeaa oopperaa. Oopperaa esitetään Musiikkitalon Sonore-salissa 17.–24.10.2014.

Meksikolaisen Frida Kahlon rooli on nuorille mezzosopraanoille jo toinen yhteinen. Keväällä 2014 he näyttelivät Dorabellan roolin Mozartin Cosí fan tutte -oopperassa aloitettuaan opinnot Sibelius-Akatemian oopperan maisteriohjelmassa vain puolta vuotta aiemmin. Erica oli suorittanut musiikin kandidaatintutkinnon Ruotsissa, Tuuri Virossa.

Frida y Diego kuitenkin poikkeaa aiemmasta produktiosta. ”Kun kyseessä on uusi ooppera, ei tekijöillä ole traditiota, johon turvautua. Rakennamme hahmot itse alusta alkaen. Meillä on lupa rajojen rikkomiseen ja kokeelliseen äänenkäyttöön”, Erica sanoo. ”Se tekee työstä hirveän kiinnostavaa”, Tuuri intoilee.

Kiinnostava on myös tarinan keskiössä oleva nainen. Nuorena vaikeasti vammautunut Frida tunnetaan taistelijana, jonka luovaa liekkiä vastoinkäymiset vain ruokkivat. Myrskyisää liittoa Diego Riveran kanssa värittivät 1900-luvun alkupuolen poliittiset murrokset ja molempien avioliiton ulkopuoliset suhteet – Fridan tapauksessa sekä miesten että naisten kanssa.

”Teos vaatii klassista oopperaa enemmän näyttelijäntaitoja. Fridan rinnalla nähdään toinen Frida, hänen alitajuntansa. Kaksi Fridaa käyvät keskustelua siitä, mikä on oikein ja väärin, totta ja kuvitelmaa”, Tuuri kertoo. ”Toisin kuin Dorabella, Frida on todellinen. Hänen elämänsä oli todellinen. Näyttelijöille tämä tuo suuren vastuun.”

Vaikka Tuuri ja Erica eivät kohtaa toisiaan lavalla – he esittävät pää-Fridaa vuoroilloin – sitoo Fridan hahmo heitä yhteen. Onko tulevien oopperadiivojen välillä kilpailua?

Kysymys naurattaa tyttöjä. ”Kateutta on aina vähän, mutta samalla tiedämme, että olemme kaksi eri ihmistä. Emme voisi korvata toisiamme”, Erica sanoo. ”Siksi kannustamme toisiamme ja katsomme toistemme esiintymisiä. Siitä saa inspiraatiota ja näkökulmia myös omaan työskentelyyn!”

Parivaljakon puheessa kaikuu se sama pelottomuus ja luomisen ilo, josta Frida Kahlokin tunnetaan. Koko maailman rakastaman taiteilijan henkilökuva on hyvissä käsissä.

Hyvä tietää

Sibelius-Akatemian oopperakoulutus toteutetaan 2,5-vuotisena maisteriohjelmana, johon voivat hakea Sibelius-Akatemiassa tai jossakin muussa korkeakoulussa musiikin kandidaatintutkinnon suorittaneet. Opiskelija saa opetusta näyttämöllisissä aineissa ja oppii käytännön työtä oopperaproduktioissa. Opintojen aikana osallistutaan neljään täysimittaiseen ja useaan pienempään oopperaproduktioon.

Ps. Voit ostaa ennakkoon lippuja Lippupalvelun kautta.

Teksti: Noora Mäntyranta
Kuva: Wilma Hurskainen



Ei kommentteja. Ole ensimmäinen

Hae blogin sisällöstä

Tervetuloa Sibelius-Akatemian blogiin!
 

Tässä blogissa kerromme sanoin ja kuvin siitä, mitä tapahtuu Taideyliopiston Sibelius-Akatemian luokkahuoneissa ja käytävillä, arjessa ja juhlassa, ehkäpä joskus jopa konserttilavan takana! Tapaamme ajankohtaisia ihmisiä, jotka omin sanoin kertovat siitä, mitä juuri nyt on meneillään.

Meihin saat yhteyden sähköpostitse osoitteella info (at) siba.fi