Anna-Maria Helsing kohtaa nuoruudenrakkautensa Brahmsin


Sibelius-Akatemian sinfoniaorkesteri saa marraskuun 1. päivän konsertissaan kapellimestarikseen Anna-Maria Helsingin. Ohjelmistoon otettu Brahms kuuluu Helsingin lempisäveltäjiin; se on hänelle suorastaan nuoruudenrakkaus.
 
- Nuorena soitin paljon Brahmsin partituureja pianolla. Hänen musiikissaan on minulle jotakin hyvin henkilökohtaista, se on aina jotenkin laulanut minulle hellästi. Jos säveltäjää kovasti kunnioittaa, se luo paineita myös orkesterin johtamiseen. Musiikilta haluaa silloin niin paljon, Helsing toteaa.
 
Brahmsin musiikissa on myös paljon elämäntuskaa, joka aikanaan kiehtoi nuorta Helsingiä. Aivan helppoon tehtävään eivät Sibelius-Akatemian sinfoniaorkesterin nuoret muusikot sekä solistit Tatjana Reuter sekä Jonathan Roozeman tartukaan.
 
- Tässä ohjelmistossa soittajat eivät pääse helpolla, vaan musiikissa pitää todella mennä ytimeen. Opiskelijoilla onkin siis haastava tehtävä edessään. Sanoisin, että nämä stemmat eivät istu muusikon sormiin kovin hyvin suoraan: ne ovat ihastuttavan ihanat mutta soittajalle vaikeat! Kaksoiskonsertto vaatii solisteilta voimaa ja tekniikkaa.
 
Orkesteri saa Anna-Maria Helsingissä eteensä työstään nauttivan, rauhallisen mutta tinkimättömän kapellimestarin. Hän ei katko tahtipuikkoaan vaikka muusikot olisivat myöhässä tai nuotit ja soittimet hukassa – niitäkin tilanteita vastaan on tullut, mutta Helsing kertoo ottavansa vastoinkäymiset vastaan skandinaavisella tyyneydellä.
 
-  Olen kohtuullisen nuori kapellimestarin urallani mutta en enää iältäni; olen ehtinyt kokea paljon, ja se on ehkä eduksi. Juuri tällä hetkellä tunnen olevani vapaa, sillä minulla ei pitkästä aikaa ole "omaa orkesteria" vaan saan tehdä vierailevana kapellimestarina töitä erilaisten orkesterien kanssa. Tämä on minulle uusi tilanne. Saan kokea paljon ja viihdyn todella hyvin tässä elämäntilanteessa. On vaikea sanoa, mihin se vie – mutta ainakin eteenpäin!
 
Nuorten muusikoiden kanssa työskentelyä Helsing odottaa uteliaana.
 
- On mielenkiintoista nähdä, mikä on orkesterin taso. Nuorilla on innostusta ja siitä kaikki lähtee! Jos soittajat nauttivat musiikista ja haluavat tehdä parhaansa, voimme tehdä ihmeitä.
 
Vuosien varrella myös työn ilo on säilynyt, ja Helsing kertoo pitävänsä uusista ihmisistä, teoksista ja oivalluksista. Työn laatu syntyy rakkaudesta musiikkiin ja yhteistyöstä. Orkesterityöskentelyssä se, että soitetaan yhdessä ja oikein, on vasta alku.
 
- Minulle on tärkeää, että konsertista tulee hyvä kokemus kaikille. Musiikin on myös elettävä ja puhuttava; siinä täytyy olla jotakin muutakin kuin pelkät nuotit. Haluaisin näyttää opiskelijoille, mitä kaikkea musiikin materiaalilla voi tehdä, miten paljon siihen voi yhteistyöllä antaa ja siitä saada. Olen itse viulisti, joten minulle jousten saundi on aina tärkeää – se ei saa kuulostaa rutiinisoitolta. Luulisin huomaavani aika nopeasti, jos niin käy. 

Teksti ja kuva: Karoliina Pirkkanen



Sibelius-Akatemian sinfoniaorkesteri, joht. Anna-Maria Helsing
La 1.11.2014, klo 16.00-17.30


Musiikkitalon konserttisali Mannerheimintie 13 a, Helsinki

Solisteina Tatjana Reuter, viulu ja Jonathan Roozeman, sello

Ohjelmassa Johannes Brahmsin Konsertto viululle, sellolle ja orkesterille a-molli op.102 sekä Sinfonia nro 1 c-molli op. 68



Ei kommentteja. Ole ensimmäinen

Hae blogin sisällöstä

Tervetuloa Sibelius-Akatemian blogiin!
 

Tässä blogissa kerromme sanoin ja kuvin siitä, mitä tapahtuu Taideyliopiston Sibelius-Akatemian luokkahuoneissa ja käytävillä, arjessa ja juhlassa, ehkäpä joskus jopa konserttilavan takana! Tapaamme ajankohtaisia ihmisiä, jotka omin sanoin kertovat siitä, mitä juuri nyt on meneillään.

Meihin saat yhteyden sähköpostitse osoitteella info (at) siba.fi