MobiSiba–hanke tuo pilvipalvelut musiikkikasvatuksen opiskelun tueksi

 
Kun musiikkikasvatuksen opiskelijan tehtäväksi annetaan opetella heavykappaleen kitarariffi, ei sitä enää soiteta pelkästään luokkahuoneessa tai yksin omalla kotisohvalla. Nykypäivän opiskelija tallentaa tulkintansa tabletilla ja jakaa sen pilvipalveluiden avulla opiskelijatovereiden ja opettajan kuultavaksi. MobiSiba-hankkeen puitteissa tulevaisuuden musiikkikasvattajat harjoittelevat mobiilimaailman viidakossa navigoimisen taitoja.

Vuonna 2012 käynnistyneen MobiSiba-hankkeen tarkoituksena on ollut kartoittaa, millä tavoilla ja mitä mobiilipalveluja musiikinopettaja voi arjessaan käyttää. Hankkeen ensivaiheessa Sibelius-Akatemian Kehittämiskeskus rahoitti yhdeksälle musiikkikasvatuksen opiskelijalle käyttöön iPad2–laitteet, joita käytettiin bändiopintojen, pianonsoiton, opetusharjoittelun ja tutkielmaopintojen yhteydessä.
 
- Lähdimme työskentelemään puhtaalta pöydältä. Meillä ei ollut kokemusta tablettikoneista vaan lähdimme testaamaan nimenomaan sitä, mitä tabletinkäyttö omassa opetuksessa voisi olla, MobiSiba–hankkeen projektipäällikkö, musiikkikasvatuksen lehtori Sakari Antila kertoo.
 
Kaksi vuotta kestäneen pilottivaiheen kokemukset olivat hyviä ja jatkorahoitus löytyi. Niinpä toukokuussa 2014 kokonainen vuosikurssi Sibelius-Akatemian musiikkikasvatuksen opiskelijoita sai tabletit käyttöönsä.
 
Mitä musiikkikasvatuksen opiskelija sitten hyötyy mobiilitekniikasta? Erilaisten sovellusten avulla voi opetella esimerkiksi oman soittonsa nauhoittamista ja sen jakamista sosiaalisessa mediassa. Mobiililaitteita voidaan käyttää myös vaikkapa metronomina, transponoinnin apuna, säveltämisen ja sovittamisen työkaluina ja jopa soittimina. Myös opetus- ja kurssimateriaaleja on muokattu sähköiseen muotoon.
 
- Tabletien avulla musiikkikasvatuksen opiskelu voidaan viedä luokkahuoneita laajemmalle, ja pilvipalveluiden avulla oppimisympäristöön saadaan uusi ulottuvuus. Tärkeää olisi, että tulevaisuuden musiikinopettajat osaisivat valita opetuksen kannalta tarkoituksenmukaisimmat ohjelmistot ja palvelut ja ideoida, miten niitä arjessa voisi hyödyntää.
 
Opiskelija voi mobiilisti valmistautua tunnille kotonaan, nauhoittaa, toimittaa tehtäviä opettajalle etukäteen kuultavaksi ja hyödyntää omassa harjoittelussaan mobiililaitteiden ja pilvipalveluiden tarjoamia työkaluja. Opettaja puolestaan pystyy jakamaan etukäteismateriaalia sähköisesti ja samalla kerryttää myös materiaalipankkia opiskelun tueksi. Antila kertoo, että esimerkiksi hänen tunneillaan tablet-laitteita ei itse asiassa juuri käytetä, vaan niiden suuri anti löytyy nimenomaan koulutuntien ulkopuolella.
 
- On ollut hauskaa huomata, että opiskelijat tekevät heille antamiani ennakkotehtäviä myös yhdessä. Nyt pilottivaiheen opiskelijat ovat myös kouluttaneet seuraavat uudet käyttäjät tablettien pariin, Antila kertoo.
 
Opiskelijat ovat olleet aktiivisesti mukana itse kehittämässä uusia, erilaisia työskentelytapoja.
 
- Ideoita tulee paljon myös opiskelijoilta: en ole yksin saarnamiehenä asian äärellä vaan me yhdessä haistelemme appsimaailmaa ja vaihdamme ajatuksia ja kokemuksia. Tavoite on, että tableteista tulisi jatkossa luonteva osa kaikkea musiikkikasvatuksen koulutusta – ei erillinen kurssi tai ”erikoisuus” vaan osa opetusta, tilanteeseen kulloinkin soveltuen, Antila visioi.

Videolla Sakari Antila demonstroi, mihin pilvipalveluja ja tabletia käytetään bändiopetuksessa.

 

Teksti ja video: Karoliina Pirkkanen



Ei kommentteja. Ole ensimmäinen

Hae blogin sisällöstä

Tervetuloa Sibelius-Akatemian blogiin!
 

Tässä blogissa kerromme sanoin ja kuvin siitä, mitä tapahtuu Taideyliopiston Sibelius-Akatemian luokkahuoneissa ja käytävillä, arjessa ja juhlassa, ehkäpä joskus jopa konserttilavan takana! Tapaamme ajankohtaisia ihmisiä, jotka omin sanoin kertovat siitä, mitä juuri nyt on meneillään.

Meihin saat yhteyden sähköpostitse osoitteella info (at) siba.fi