« Takaisin

Musiikkihistorioitsija, kolme tähtiräppäriä ja jazzkokoonpano astuivat Agoraan – yleisö villiintyi

Kansainvälisesti arvostettu jazzhistorioitsija, journalisti Ashley Kahn vierailee parhaillaan Helsingissä ja Sibelius-Akatemiassa. Eilen keskiviikkona Kahn esiintyi yhdessä Karri ”Paleface” Miettisen kanssa avoimella yleisöluennolla "Hip-Hop & Jazz – A 25-Year Collision”, jonka viime hetkeen asti salassa pidetty loppuhuipennus riemastutti ja riehaannutti.

Luento johdatti Sibelius-Akatemian Agoraan kerääntyneen yleisön hip hopin ja jazzin yhteiseen, osin yllättäväänkin historiaan.

Musiikki- ja videonäytteiden avulla Kahn ja Miettinen piirsivät elävän kuvan 80-luvun lopun ja 90-luvun alun välisestä ajanjaksosta, jolloin vielä nuori hip hop -kulttuuri löysi jo vakiintuneen ja arvovaltaisen jazztradition ja alkoi tehdä yhteistyötä merkittävien jazzmuusikoiden kanssa.

Amerikan mustan väestön keskuudessa syntyneitä musiikinlajeja yhdisti improvisaation painotus, kekseliäs äänenkäyttö, instrumenttien vähyys, vuorovaikutus esiintyjän ja yleisön välillä sekä poliittinen kantaaottavuus.

Niiden kohtaaminen oli erittäin näkyvä osa 90-luvun alun muutenkin rikasta ja luomisvoimaista musiikkikenttää.

”Sääntöjä ei ollut, ja ovet olivat avoinna luovuudelle. Kaikki tuntui mahdolliselta”, historioitsija muisteli.

90-luvun puoliväliin tultaessa oli amerikkalainen valtakulttuurikin jo huomannut hip hopin. Taiteellinen vapaus ja tyylien monimuotoisuus alkoivat kärsiä kaupallistumisen myötä. Kahn haluaa silti kannustaa nuorta polvea optimismiin myös nykyhetken suhteen:

”Elämme aina jotain kultakautta. Emme vain vielä voi tietää, mikä musiikki tulee säilymään 15 vuoden päähän. Ainoa vaihtoehto on pitää silmät ja korvat auki ja elää musiikin mukana. Vanhatkaan traditiot eivät kuole – hip hopin ja jazzin fuusiota tehdään ja esitetään edelleen.”

Luennon päätteeksi koettiin todellinen jymy-yllätys, kun Miettinen – nyt esiintyvän taiteilijan roolissa – kutsui yleisön eteen luentoa kaikessa hiljaisuudessa seuranneen Tommy ”Father Metro” Lindgrenin ja Lasse ”Redrama” Mellbergin.

Suomalaisen hip hopin tähtikolmikko antoi yhdessä Sibelius-Akatemian Jussi Kannasteen luotsaaman jazzkokoonpanon kanssa näytteen hip hopin ja jazzin yhteisvoimasta.

Improvisaatiota sekä äänien ja instrumenttien vuoropuhelua sisältävä esitys vei yleisön mukanaan ja todisti, ettei kumpaakaan musiikinlajia voi oppia kirjoista, vaan ne pitää kokea elävänä.

Esityksen jälkeen innokkaimmat fanit kerääntyivät valokuviin koko esiintyjäkaartin ja mestari Kahnin kanssa. ”Juuri tällaista tulisin kuuntelemaan klubille, jos tietäisin sitä olevan tarjolla”, kuuli bloggari parin muusikonalun jutustelevan keskenään.

 

Tunnelma Agorassa oli hilpeä

 

Puhe oli kovaa, eikä ainutlaatuisilta koreografioiltakaan vältytty

 

Father Metro vaipui hartaaseen tilaan Palefacen yhä fiilistellessä

 

Esityksen jälkeen kuomat ja kollegat kerääntyivät yhteiskuvaan

 

Kuvausmahdollisuuteen tarttuivat myös esitystä eturivistä seuranneet nuoret musiikinystävät
 

Teksti ja kuvat: Noora Mäntyranta



Ei kommentteja. Ole ensimmäinen

Hae blogin sisällöstä

Tervetuloa Sibelius-Akatemian blogiin!
 

Tässä blogissa kerromme sanoin ja kuvin siitä, mitä tapahtuu Taideyliopiston Sibelius-Akatemian luokkahuoneissa ja käytävillä, arjessa ja juhlassa, ehkäpä joskus jopa konserttilavan takana! Tapaamme ajankohtaisia ihmisiä, jotka omin sanoin kertovat siitä, mitä juuri nyt on meneillään.

Meihin saat yhteyden sähköpostitse osoitteella info (at) siba.fi