« Takaisin

Viikon alumni Pessi Levanto: Oma visio ohjasi opiskelua

Kuva: Milka Alanen

Pianisti, sovittaja, säveltäjä Pessi Levannolle ensimmäinen opiskeluvuosi Sibelius-Akatemiassa oli todella stressaavaa. Hän pääsi opiskelemaan kolmannella yrittämällä ja oli hyvin motivoitunut. Tämän vuoksi hän opiskeli ja harjoitteli aamusta iltaan. Vahvat opettajat myös vaikuttivat työmäärään ratkaisevasti.

Viimeinen opiskeluvuosi Sibelius-Akatemiassa oli Levannolle opiskelujen osalta melko löysää, sillä hän oli tehnyt jo alkuvuosina paljon kursseja. Levanto olikin lopulta oman linjansa nopein valmistuja noin 4,5 vuoden opiskeluajalla.

- Valmistuminen ei sinänsä tuntunut mitenkään erikoiselta, enemmänkin velvollisuudelta järjestelmää kohtaan. Uran kannalta siitä ei juurikaan ollut merkitystä, koska siihen aikaan jo toimin muusikkona eikä tutkinnoilla ei juurikaan ollut merkitystä, mies kertoo.

Tärkeintä koulussa oli hyvä kollegiaalinen ilmapiiri. Koska opiskelemaan oli vaikea päästä, kaikki ottivat opiskelunsa vakavasti. Samalla kuitenkin opiskelukaverit pitivät hyvin yhtä, heiltä oppi paljon ja ilmapiiri oli innostava. Opiskelu Sibelius Akatemiassa oli vapaata.

Yksityistuntikiintiötä sai käyttää vapaasti, ja tämä myös ohjasi kohti Levantoa nykyistä säveltäjän uraa kohti. Pääasiallinen pianonopettaja Jarmo Savolainen on jäänyt erityisesti mieleen

- Suoraan sanottuna en olisi nykyisessa asemassaan ilman häntä, Levanto toteaa.

Hän otti Savolaiselta yksityistunteja jo ennen opiskelemaan pääsyään ja oli hänen ohjauksessaan myös opiskellessa.

- Jarmo jopa antoi joskus alennusta yksityistunneista ja suositteli ostamaan sillä rahalla levyjä. Lisäksi esimerkiksi Jukkis Uotila jäi mieleen vahvoine mielipiteineen, jotka saattoivat olla ristiriidassakin muiden opettajien mielipiteiden kanssa. Opiskelijana nämä asiat varsinkin askarruttivat paljon, muistelee Levanto.

Sibelius-Akatemian järjestämät konsertit olivat erittäin tärkeitä ja opettavia kokemuksia opiskeluaikana: niissä pääsi soittamaan legendaaristen muusikoiden kanssa.

- Oli todella motivoivaa ja tärkeää päästä kokeilemaan, miltä soittaminen tuntuu. Pelkästään katsominen ei olisi tuonut lähellekkään samaa kokemusta, Levanto muistelee.

Opiskelijalle amanuenssin ja oman opettajan ohjaus olivat tärkeitä. Kuitenkin oma visio oli myös todella tärkeä, sillä se ohjasi opiskelemaan tiettyjä asioita.

- Klassisen sävellyksen perusteiden opiskelu olisi ehkä kannattanut aloittaa aiemmin, mutta toisaalta se oli osa prosessia, Levanto tuumii.

Kaikista tärkeintä on ollut käytännönläheinen peruskäsityötaidon oppiminen. Lisäksi oli todella hyvä, että opiskeluissa keskityttiin olennaiseen eli tekemiseen ja vahvaan perusteiden hallintaan.

Opiskeluiden aikana Pessi teki pianistin keikkoja klubeilla, lähinnä jazz- ja poprock-keikkoja. Töitä oli riittävästi ja ne opettivat tuntemaan alaa paremmin. Nyttemmin Levanto keikkailee vähemmän, sillä säveltäminen kiinnostaa nykyään enemmän.

Valmistumisensa jälkeen Pessi teki keikkoja freelancerinä kuten opiskeluaikanakin. Vuosina 2000-2004 hän oli läänintaiteilijana. Tämä on ainoa kuukausipalkkainen työ, missä hän on ollut. Keikkailun loputtua Levanto tuntee kokeneensa pienen identiteettikriisin, sillä tulevaisuuden näkymät arveluttivat.

Työuran huippuhetki oli kuitenkin ensimmäinen toimeksianto säveltäjänä: musiikin säveltämisen pitkään elokuvaan. Koska Pessi oli kiinnostunut tekemään elokuviin musiikkia, tämä oli tärkeä askel eteenpäin.

Miten Levanto on kehittänyt itseään valmistumisen jälkeen?

- Niin paljon kuin mahdollista. Uusista projekteista yleensä ensin selvitän taustoja, jotta pystyn ammentamaan omia näkemyksiäni projektiin paremmin. Otan myös sävellystunteja kehittyäkseni säveltäjänä. Tietotekniikkapuolella olen kouluttautunut useaan kertaan eri ohjelmistojen käytössä. Työ ja eri projektit myös opettavat paljon kunhan pitää mielessä, että jatkuva oppiminen on tärkeää.

Keikkamuusikon roolissa on Levannon mielestä se hyvä puoli, että musiikista voi keskustella kollegoiden kanssa. Studiotyö on taas yksinäisempää, ja useasti hän kaipaakin juuri keskustelua, josta saa samalla myös hyvin yleistietoa musiikista.

Levannon kokemuksen mukaan yrittäjyyden perustaidot ovat aivan pakolliset kaikille muusikoille, sillä se on ainoa keino selvitä alalla. Lisäksi verkostoituminen ja yhteistyökyky on tärkeää.

- On paljon keskinkertaisia muusikoita, jotka menestyvät hyvin, koska osaavat tehdä hyvin yhteistyötä ihmisten kanssa. Sibelius-Akatemian opiskelijoita kehottaisin ottamaan oman musiikkinsa perusteet vahvasti haltuun!

 

Teksti: Olavi Paananen

 

 

 


Kuulolla-blogissa esitellään kerran viikossa perjantaiaamuisin Sibelius-Akatemian entinen opiskelija, viikon alumni. Hän kertoo muistoja opiskeluajoiltaan, uravalintoihinsa vaikuttaneita käänteitä ja tarinan siitä, miten päätyi nykyiseen työhönsä. Uratarinat ovat kirjoittaneet Sibelius-Akatemian alumnityön mentorointiohjelmaan osallistuneet opiskelijat.

Oletko Sibelius-Akatemian alumni ja haluaisit ehkä mukaan toimintaan? Lue lisää Sibelius-Akatemian alumnityön verkkosivuilta


 



Ei kommentteja. Ole ensimmäinen

Hae blogin sisällöstä

Tervetuloa Sibelius-Akatemian blogiin!
 

Tässä blogissa kerromme sanoin ja kuvin siitä, mitä tapahtuu Taideyliopiston Sibelius-Akatemian luokkahuoneissa ja käytävillä, arjessa ja juhlassa, ehkäpä joskus jopa konserttilavan takana! Tapaamme ajankohtaisia ihmisiä, jotka omin sanoin kertovat siitä, mitä juuri nyt on meneillään.

Meihin saat yhteyden sähköpostitse osoitteella info (at) siba.fi